Newest observations

Contact information

Skywarden,
Ursa Astronomical Association
Kopernikuksentie 1
00130 Helsinki
taivaanvahti(at)ursa.fi

Ursa Astronomical Association

Glory on air - 23.9.2021 at 05.15 - 23.9.2021 at 05.45 Juva Observation number 101419

Visibility III / V

Petri Martikainen, Ursa (Itä-Suomi)

I woke up at five in the morning and went hunting with a drone on the Moon. The attempt of the previous morning had crashed to the rocks right from the start, when the drone refused to ascend, but demanded that the compass be calibrated. Well, I couldn't do it in the dark without a manual. Fortunately, the trouble later recovered on its own.

This time there were no problems with the drone, but the dilemma was to find a decent fog. I set off to drive to the destination I was thinking about in advance. Already a couple of miles away was the first fog ferry over the road. I stopped at it and lifted the drone into the air. I took a couple of pictures, but the fog was scattered and I wasn’t very happy with the pictures. I continued on my way forward. Just to find that there was no fog at all on the target lake. A small search followed and the fog was finally found. Again a drone in the air and take pictures. Although the fog was thicker, the day had already turned a little brighter, and the arc was no longer visible in the pictures properly ... The lens could also go into fog, hard to say. At least the drone was damp when I took it down. In the dark, operation is quite challenging when you can see almost nothing on the controller screen. To find the correct shooting direction, you must first take a picture that allows you to orient the camera better. After all, I got experience and a few fog arch pictures.

The main image is a 3x3 "wide angle image" taken by the drone from the first location, followed by a single alignment image before it. The third image is another 3x3 image from the latter location. Images are unprocessed directly from the card. All the same values: f / 2.8, ISO 6400 and time 8 sec. So it takes more than a minute to fly to capture such a 3x3 panorama. One wonders how that racket can make valid multi-image panoramas, even in pitch black. You can see from the triangle image that it doesn't always work out perfectly. There were a couple of degrees of frost at the airfields.


Additional information
  • Lightsource of the phenomenon
    • Moonlight
  • Common atmospheric phenomena
    • Glory on air info

      Gloorian värilliset renkaat on helposti nähtävissä lentomatkoilla kun lentokoneen alapuolella on pieniä vesipisaroita sisältäviä pilviä. Glooria havaitaan lentokoneen varjon ympärillä, mutta varjo on usein kutistunut näkymättömiin kaukaisissa pilvissä.

      Glooria lentokoneesta -kategoriaan raportoidaan myös muut ilmasta käsin valokuvatut glooriat, kuten koptereilla ja laskuvarjohypyillä saadut otokset.

      Gloorian näyttävyys on pääasiassa kiinni pisaroiden kokojakaumasta. Mikäli sumu koostuu monenkokoisista pisaroista, ilmiö on väreiltään hailakka spektrirengas tai pelkkä vaalea pallukka lentokoneen varjon ympärillä. Jos taas sumupisarat ovat suurinpiirtein samankokoisia, glooria näkyy sarjana voimakkaasti värjäytyneitä spektrirenkaita.

      Huonosti kehittynyt vaalea gloorian pallo on helposti tulkittavissa alavasta-auringoksi joka on jääkiteistä syntyvä harvinainen halo. Aina ei ole mahdollista saada valokuviakaan tutkimalla selvyyttä kummasta ilmiöstä on kyse. Jos pallukan näkyessä Auringon puolella taivasta on haloja, tämä voi puoltaa alavasta-auringon tulkintaa.

       

       

      Glooria. Kuva Jari Luomanen.

       

      Glooria cumulus-pilven reunalla. Kuva Laurin Kangas.

       

      Glooria. Kuva Olli Sälevä.

       

      Pohjois-Ranskasta Helsinkiin saakka lentokoneesta näkyi valkea pallukka, joka tuli tulkituksi pitkään alavasta-aurinkona. Kyse on kuitenkin heikosti kehittyneestä glooriasta ja yhdessä vaiheessa lentoa siinä oli näkyvillä myös heikosti spektriväristä rengasta. On luultavaa ettei todellinen jääkiteistä syntyvä alavasta-aurinko voisi näkyä näin pitkää aikaa lentokoneesta. Glooriasta vasemmalle jatkuu lentokoneen tiivistymisvanan tumma ja kapea varjo. Kuva Marko Riikonen.

       

      Huonosti kehittynyt gloorian pallukka näkyy hiukan kuvan keskiosasta vasemmalle. Tällainen tilanne jossa maan varjo näkyy yhä lentokoneen alapuolella vaikka Aurinko on jo noussut saattaa hämätä luulemaan varjon yläosaa horisontiksi. Ja tämän seurauksena glooria näyttää sijaitsevan vasta-aurinkopisteessä, eikä alavasta-aurinkopisteessä. Kuvassa on heikosti näkyvillä myös rengasta gloorian ydinpallukan ympärillä, mutta visuaalisesti havaittavissa oli vain ydin. Ylempänä on kuva samasta glooriasta myöhemmin, tällöin selkeästi horisontin alapuolella. Kuva Marko Riikonen.   

       

      Gloorian kanssa voi näkyä myös pilvikaari. Tässä kuvassa se näkyy paksuna valkeana kaarena kuvan oikeassa reunassa. Kuva Jari Luomanen.  

  • Rare atmospheric phenomena
    • Lunar fogbow info

      Sumukaari on valonlähdettä vastapäätä näkyvä paksu, joko täysin valkoinen tai heikosti värillinen kaari. Sen sisäpuolella voi esiintyä yksi, harvemmin useampi interferenssikaari.

      Kuun sumukaari on huomattavasti Auringolla näkyvää harvinaisempi ja siksi ne raportoidaan Taivaanvahdissa erikseen.

      Sumukaari saartaa niin sanottua alavasta-aurinkopistettä, joka sijaitsee havaitsijan pään varjon kohdalla. Ilmiön etäisyys tästä pisteestä riippuu sumupisaroiden koosta. Mitä pienempiä pisarat ovat, sitä pienempi on sumukaaren säde, sitä paksumpi se on ja sitä enemmän siinä dominoi valkea väri.

      Jos pisaroiden kokoa kasvatetaan, sumukaaresta tulee lopulta sateenkaari. Selvää rajaa näiden kahden ilmiön välillä ei siis teoriassa ole, mutta käytännössä rajatapauksia esiintyy hyvin harvoin.

       

      Kuun valoon syntynyt sumukaari. Kuva Janne Voutilainen.

Technical information

DJI Mavic Air 2

Comments: 1 pcs
Tero Sipinen - 23.9.2021 at 12.43 Report this

Taitaapi olla Vahdin ensimmäinen glooria lentokoneesta kuunvalossa? En tarkistanut haulla, mutta vahvasti veikkaisin näin.

On kyllä hämmästyttäviä vekottimia nuo droonit.

Send a comment

Comments are checked and moderated before publication If you want to contact the observer directly about possibilities to use these images, use the Media -form.

*

*

*
characters left

By sending in this comment I confirm, that I've read and understood the the observation system's privacy policy.