Newest observations

Contact information

Skywarden,
Ursa Astronomical Association
Kopernikuksentie 1
00130 Helsinki
taivaanvahti(at)ursa.fi

Ursa Astronomical Association

Fogbow - 25.8.2022 at 08.54 Kruunupyy Observation number 108806

Visibility I / V


A wonderful foggy morning. I had to practice a bit of video shooting with the Drone, but when I got it in the air, it was good for describing the landscape. An amazing halo was visible throughout the flight.

Yes, autumn is a good time to be on vacation!


Additional information
  • Common atmospheric phenomena
    • Fogbow info

      A fogbow (or mistbow) is a mainly pale white arc visible on the opposite the light of the light source. A faint redness may appear on the edges. The phenomenon is visible either in the fog or within a cloud of mist just above the ground.

      There is theoretically no clear border between the fog arc and the rainbow, but the rainbow gradually turns into a fog arc as the droplet size decreases. The smaller the droplets, the smaller the radius of the arc, the thicker it is and the more white begins to dominate it.

      Usually, making a distinction between a fog arc and a rainbow is easy, but intermediate shapes can sometimes appear. If the main arc has a clear colors of the spectrum and isn't white, it is a rainbow. If, on the other hand, the arc is dominated by white and some of the colors in the spectrum are missing, it can be interpreted as a fogbow.

      Two fogbows have been observed - the primary fogbow and the secondary fogbow. Usually only the main fogbow is visible. One or very rarely more interference arcs can sometimes occur inside the main fog arc. They can be more colorful than the main arch.

      Fogbows are seen even in frost in winter, as small mist droplets can be in liquid form up to -40 ° C.

      From time to time, an arc resembling a fogbow stands out in a distant clouds. In this case, we are talking about a cloudbow. The cloudbow is considerably rarer than the fogbow and has its own phenomenon identification in the Skywarden's list of rare light phenomena.

      Fogbow in faiding mist. Image by Mauri Korpi.

       

      Fogbow. Photo by Päivi Kuljunlahti.

       

      This image is an ecellent example that shows how fogbow can be seen around the watcher's head at antisolar point. Image my Olli Sälevä. 

       

      An even fogbow showing a slight supernumerary bow inside the darker inner zone of the arc. Photo by Seija Ropponen.

       

      Fogbow at winter time. Image by Mikko Peussa.

       

      A bright fogbow on mist floating abowe the ground. An outer secondary fowbow is present above the primary arc. Photo by Anna-Liisa Sarajärvi.

       

      The sharp lines of the arc form shows that the nist driplets must have been relatively big in size.  Image by Antti Peuna.

       

      A rainbow or a fogbow? The sun below the horizon gives a red shade to the arc. The redness hides the original colors of the arc, which makes the classification hard. The observer describes small droplets that appeared on the car's windshield at the temperature of -15 C. Image by Olli Sälevä.

    • Glory on air info

      Gloorian värilliset renkaat on helposti nähtävissä lentomatkoilla kun lentokoneen alapuolella on pieniä vesipisaroita sisältäviä pilviä. Glooria havaitaan lentokoneen varjon ympärillä, mutta varjo on usein kutistunut näkymättömiin kaukaisissa pilvissä.

      Glooria lentokoneesta -kategoriaan raportoidaan myös muut ilmasta käsin valokuvatut glooriat, kuten koptereilla ja laskuvarjohypyillä saadut otokset.

      Gloorian näyttävyys on pääasiassa kiinni pisaroiden kokojakaumasta. Mikäli sumu koostuu monenkokoisista pisaroista, ilmiö on väreiltään hailakka spektrirengas tai pelkkä vaalea pallukka lentokoneen varjon ympärillä. Jos taas sumupisarat ovat suurinpiirtein samankokoisia, glooria näkyy sarjana voimakkaasti värjäytyneitä spektrirenkaita.

      Huonosti kehittynyt vaalea gloorian pallo on helposti tulkittavissa alavasta-auringoksi joka on jääkiteistä syntyvä harvinainen halo. Aina ei ole mahdollista saada valokuviakaan tutkimalla selvyyttä kummasta ilmiöstä on kyse. Jos pallukan näkyessä Auringon puolella taivasta on haloja, tämä voi puoltaa alavasta-auringon tulkintaa.

       

       

      Glooria. Kuva Jari Luomanen.

       

      Glooria cumulus-pilven reunalla. Kuva Laurin Kangas.

       

      Glooria. Kuva Olli Sälevä.

       

      Pohjois-Ranskasta Helsinkiin saakka lentokoneesta näkyi valkea pallukka, joka tuli tulkituksi pitkään alavasta-aurinkona. Kyse on kuitenkin heikosti kehittyneestä glooriasta ja yhdessä vaiheessa lentoa siinä oli näkyvillä myös heikosti spektriväristä rengasta. On luultavaa ettei todellinen jääkiteistä syntyvä alavasta-aurinko voisi näkyä näin pitkää aikaa lentokoneesta. Glooriasta vasemmalle jatkuu lentokoneen tiivistymisvanan tumma ja kapea varjo. Kuva Marko Riikonen.

       

      Huonosti kehittynyt gloorian pallukka näkyy hiukan kuvan keskiosasta vasemmalle. Tällainen tilanne jossa maan varjo näkyy yhä lentokoneen alapuolella vaikka Aurinko on jo noussut saattaa hämätä luulemaan varjon yläosaa horisontiksi. Ja tämän seurauksena glooria näyttää sijaitsevan vasta-aurinkopisteessä, eikä alavasta-aurinkopisteessä. Kuvassa on heikosti näkyvillä myös rengasta gloorian ydinpallukan ympärillä, mutta visuaalisesti havaittavissa oli vain ydin. Ylempänä on kuva samasta glooriasta myöhemmin, tällöin selkeästi horisontin alapuolella. Kuva Marko Riikonen.   

       

      Gloorian kanssa voi näkyä myös pilvikaari. Tässä kuvassa se näkyy paksuna valkeana kaarena kuvan oikeassa reunassa. Kuva Jari Luomanen.  

Comments: 6 pcs
Marko Riikonen - 25.8.2022 at 16.48 Report this

Dronella voisi lennellä vesistön päällä ja yrittää heijastusgloriaa ja heijastussumukaarta.

Timo Alanko - 26.8.2022 at 15.19 Report this

Pitäis kyllä ensin rakennella vaikka 0.5 l limsapulloista kellukejärjestelmä varalle. Voi tulla muuten hieman kuville hintaa häiriötapauksissa :)  Oma vanhempi Mavickini pätkii sen verran, että tuota voisi ihan tosissaankin miettiä. Lisäpaino ei olisi ongelma, mutta tuulikuorma kyllä.  Hmm...

Marko Riikonen - 26.8.2022 at 17.06 Report this

Ajattelin että drone tarjoaisi melkoisen flexibiliteetin jos voisi käyttää ihan missä tahansa vesistöissä, mutta näköjään vene pitää olla saatavilla jos joutuu veden varaan.

Mutta sumuseinää vasten -- jos sellainen onnekas tilanne sattuu kehittymään -- kuvattu moninkertainen glory + heijastusglory olisi kyllä historiallista kuvamatskua. Tokihan hieno on myös heijastuksen kuvaajan varjosta sumuun heijastugloorian lisäksi synnyttämä musta enkeli, joten kyllä veneelläkin kannattaa yrittää niinkuin on tehtykin.

En tiedä, voisi ajatella että dronella veden pinnan häiriö olisi pienempää kuin veneessä keikkuessa. Ja sumuaamuina tuuli on minimaalista, joten tuulikuorman ei luulisi oleva ongelma.

Petri Martikainen - 26.8.2022 at 22.44 Report this

Olen lentänyt omalla Mavicilla useastikin veden päällä sumuilmiöiden perässä, mutta harmittavan usein kauempaa paksulta näyttänyt sumukerros onkin ilmasta katsoen repaleista ja hyvin epätasaista. Ja monesti sumu hälvenee juuri silloin kun Aurinko alkaa paistaa veden pintaan. Kunnolliseen sumuseinään en ole vielä törmännyt. Noin viittä metriä matalammalla en ole uskaltanut lentää tyynen veden päällä, sillä kerran drone meinasi vajota hankeen kun leijutin sitä paikoillaan tasaisen lumihangen päällä parin metrin korkeudessa. Oletan, että alustassa täytyy erottua jotain yksityiskohtia, jotta drone pystyisi leijumaan luotettavasti vakiokorkeudella. Toisaalta, ehkä tuo viisikin metriä riittäisi heijastusilmiöiden havaitsemiseen, jos niitä kohdalle osuisi.

Mikko Peussa - 26.8.2022 at 23.01 Report this

En tiedä dronen lennätyksestä juuri mitään, mutta Cygnuksella Kouvolassa oli kiinnostava aihetta käsittelevä esitelmä. Kiinnitin huomiota erikoisesti siihen miten esittelijä painotti alkuvalmistelujen tärkeyttä. Eli lähtöpaikan tarkka ja huolellinen paikannus ennen lentoon lähtöä oli tae sille, että drone palaa myös oikeaan paikkaan. Ilmeisesti lennosta jää myös lokitietoja "mustaanlaatikkoon" josta voidaan jälkikäteen selvittää oliko epäonnistuneen lennon syy laitehäiriö vai ohjaajan oma moka?

Marko Riikonen - 27.8.2022 at 11.28 Report this

Veitsellä leikatut sumuseinämät ovat kaiketi äärimmäisen harvinaisia. Oman yhden kerran kokemukseni lisäksi muistan jonkun lintuihmisen kertoneen kuinka järvellä joutsenen pää kurkisteli ulos sumuseinämästä.

Anyway, sitten kun sellainen sattuu kohdalle, on sen reunassa juuri syntynyttä sumua jolloin näkyy kaikkein paras moninkertainen glory. Ainakin tämä oli asioiden laita kun itse näin.

Send a comment

Comments are checked and moderated before publication If you want to contact the observer directly about possibilities to use these images, use the Media -form.

*

*

*
characters left

By sending in this comment I confirm, that I've read and understood the the observation system's privacy policy.