Contact information

Skywarden,
Ursa Astronomical Association
Kopernikuksentie 1
00130 Helsinki
taivaanvahti(at)ursa.fi

Ursa Astronomical Association

Glory on air - 9.1.2021 at 14.00 Ylöjärvi, Kuru Observation number 95446

Visibility IV / V

Esa Palmi, Juha Palmi, Ursa (Länsi-Suomi)

The sun appeared in Pirkanmaa after many months. When Dronen was flying, gloria was stored in the camera. I myself have seen this phenomenon once before in the Lapland fell.


Additional information
  • Common atmospheric phenomena
    • Glory on air info

      Gloorian värilliset renkaat on helposti nähtävissä lentomatkoilla kun lentokoneen alapuolella on pieniä vesipisaroita sisältäviä pilviä. Glooria havaitaan lentokoneen varjon ympärillä, mutta varjo on usein kutistunut näkymättömiin kaukaisissa pilvissä.

      Glooria lentokoneesta -kategoriaan raportoidaan myös muut ilmasta käsin valokuvatut glooriat, kuten koptereilla ja laskuvarjohypyillä saadut otokset.

      Gloorian näyttävyys on pääasiassa kiinni pisaroiden kokojakaumasta. Mikäli sumu koostuu monenkokoisista pisaroista, ilmiö on väreiltään hailakka spektrirengas tai pelkkä vaalea pallukka lentokoneen varjon ympärillä. Jos taas sumupisarat ovat suurinpiirtein samankokoisia, glooria näkyy sarjana voimakkaasti värjäytyneitä spektrirenkaita.

      Huonosti kehittynyt vaalea gloorian pallo on helposti tulkittavissa alavasta-auringoksi joka on jääkiteistä syntyvä harvinainen halo. Aina ei ole mahdollista saada valokuviakaan tutkimalla selvyyttä kummasta ilmiöstä on kyse. Jos pallukan näkyessä Auringon puolella taivasta on haloja, tämä voi puoltaa alavasta-auringon tulkintaa.

       

       

      Glooria. Kuva Jari Luomanen.

       

      Glooria cumulus-pilven reunalla. Kuva Laurin Kangas.

       

      Glooria. Kuva Olli Sälevä.

       

      Pohjois-Ranskasta Helsinkiin saakka lentokoneesta näkyi valkea pallukka, joka tuli tulkituksi pitkään alavasta-aurinkona. Kyse on kuitenkin heikosti kehittyneestä glooriasta ja yhdessä vaiheessa lentoa siinä oli näkyvillä myös heikosti spektriväristä rengasta. On luultavaa ettei todellinen jääkiteistä syntyvä alavasta-aurinko voisi näkyä näin pitkää aikaa lentokoneesta. Glooriasta vasemmalle jatkuu lentokoneen tiivistymisvanan tumma ja kapea varjo. Kuva Marko Riikonen.

       

      Huonosti kehittynyt gloorian pallukka näkyy hiukan kuvan keskiosasta vasemmalle. Tällainen tilanne jossa maan varjo näkyy yhä lentokoneen alapuolella vaikka Aurinko on jo noussut saattaa hämätä luulemaan varjon yläosaa horisontiksi. Ja tämän seurauksena glooria näyttää sijaitsevan vasta-aurinkopisteessä, eikä alavasta-aurinkopisteessä. Kuvassa on heikosti näkyvillä myös rengasta gloorian ydinpallukan ympärillä, mutta visuaalisesti havaittavissa oli vain ydin. Ylempänä on kuva samasta glooriasta myöhemmin, tällöin selkeästi horisontin alapuolella. Kuva Marko Riikonen.   

       

      Gloorian kanssa voi näkyä myös pilvikaari. Tässä kuvassa se näkyy paksuna valkeana kaarena kuvan oikeassa reunassa. Kuva Jari Luomanen.  

Comments: 6 pcs
Timo Alanko - 9.1.2021 at 18.26 Report this

Komea varsinkin  tuo ykköskuva. On houkuttanut viritellä drone nousemaan pilvien päälle, kun tuo pilvimassa on tarpeeksi alkanut ahistaa. Valitettavasti vaan asun lentokentän vaikutusalueella ja max lennätyskorkeus 50 m :(  Hirvittää kyllä ajatus, että Airbus vetäisi päältä 70 metrissä. Kentälle on kuitenkin matkaa vielä lähes 10 km... 

Jouni Hovi - 9.1.2021 at 21.48 Report this

Mukavan näköinen kuvakulma. Taisi olla vuoden alusta direktiivin mukainen maksimi lennätyskorkeus 120m ja kuten Timo mainitsi niin UAS- suojavyöhykkeet on asia erikseen. Mutta kyllähän tuoltakin jo saa aivan eri näkymät. Oisi kiva tyypätä lampulla pimeässä jääsumuhaloissa jos vaan vehkeet kestää jäätä ja pakkaskelejä.

Mikko Peussa - 9.1.2021 at 22.11 Report this

Hieno havainto!

Esa Palmi - 10.1.2021 at 12.31 Report this

120 m on tosiaan lakisääteinen nousukorkeus nykyään. Lisäksi helmikuun alusta alkaen jokaisen kamerallisen dronen omistajan pitää rekisteröityä ja ilmeisesti suorittaa verkkokurssi. Piti tulla jo vuoden alusta, mutta Traficom otti kuukauden aikalisän.

Timo Alanko - 10.1.2021 at 13.47 Report this

Meille MiniMavicin lennättäjille ei tenttiä vaadita. Kopteri kun painaa sen 249 g :) 

Vesa Toropainen - 12.1.2021 at 09.26 Report this

Onpas hieno ilmailuglooria. Vaikka niitä on tullut nähtyä paljonkin, niin ei kyllä enne tuommoista "maahan asti ulottuvaa".

Send a comment

Comments are checked and moderated before publication If you want to contact the observer directly about possibilities to use these images, use the Media -form.

*

*

*
characters left

By sending in this comment I confirm, that I've read and understood the the observation system's privacy policy.