Contact information

Skywarden,
Ursa Astronomical Association
Kopernikuksentie 1
00130 Helsinki
taivaanvahti(at)ursa.fi

Ursa Astronomical Association

A fireball at night, brighter than a full moon - 2.9.2015 at 23.44 Kolari Observation number 41939

Visibility V / V


The fireball shown in the picture was saved in the picture. I wasn't looking at the sky just then. I photographed the northern lights one after the other. Exposure 3 sec. The previous or next image was not hit by a fireball at intervals of about 2 sec.



More similar observations
Additional information
  • Accuracy of the given observation time?
    • Maximum of 1 minutes difference possible
  • How long time did you see the fireball fly in the sky?
    • Not known
  • How the flight of the fireball ended?
    • I did not see the end of the fireball
  • Brightness of the fireball
    • A fireball at night, brighter than a full moon
Comments: 36 pcs
Antti Rinne - 3.9.2015 at 07.23 Report this

Onpa nätisti osunut kuvaan!

Janne Kari - 3.9.2015 at 08.13 Report this

Upeaa jälkeä!

Mikko Hyssy - 3.9.2015 at 08.21 Report this

Onpa kertakaikkisen upea kuva, onnittelut!

Tero Sipinen - 3.9.2015 at 08.22 Report this

Järisyttävän upea otos! Hieno tuo pilven valaistuminen, luo illuusion siitä, että olisi lentänyt ihan pilven tuntumassa. Ja revontulet vielä kapanpäällisinä. Nämä on näitä "kerran elämässä - jos sitäkään" -kuvia.

Marko Pekkola - 3.9.2015 at 08.51 Report this

Aivan järkyttävän hieno.

Panu Lahtinen - 3.9.2015 at 08.51 Report this

On kyllä hienosti osunut kuvaan! Tallentui myös Ivalossa olevalla taivaskamerallani.

Olli Sälevä - 3.9.2015 at 09.04 Report this

Hieno, napakymppi.

Jesse Kyytinen - 3.9.2015 at 09.11 Report this

Onpas kyllä aivan mahtava osuma!

Lauri Läärä - 3.9.2015 at 09.21 Report this

No huh huh! Todella hieno kuva!

Markus Kiili - 3.9.2015 at 09.22 Report this

Tuo alempi kuva on ilman mitään säätöjä suoraan RAW kuvasta tehty jpeg

Matias Takala - 3.9.2015 at 09.50 Report this

No nyt on kyllä taas elämää suurempia kuvia!

Timo Nousiainen - 3.9.2015 at 10.48 Report this

Mitään hajua onko koko lento tuossa? Vähän minulla sellainen tuntu, että voisi kummastakin päästä puuttua, eli yli kolmen sekunnin lento. Joku soitti minulle juuri ja kertoi tästä samasta silminnäkijähavainnon, jonka mukaan olisi hajonnut lennon lopussa osiin. Tuossa kuvassa ei sellaista näy, mutta ehkä on vain ylivalottunut niin, ettei erota?

 

Panu Lahtinen - 3.9.2015 at 10.52 Report this

Timo: molemmista päistä puuttuu pätkät. Ivalon kamerassa puuttui alusta pätkä, mutta kestoa silti liki 5 s.

Lauri Kangas - 3.9.2015 at 11.03 Report this

Joo, selvästi puuttuu molemmista päistä pala. Kuva on silti melkoisen hieno.

Markus Kiili - 3.9.2015 at 11.12 Report this

Kyllä siitä varmasti puuttuu molemmista päistä. Olin kuvaamassa revontulia timelapsea varten 3 sekunnin valotuksella ja kuvien välit 2 sec. Edeltävässä ja jälkimmäisessä ei näy, joten minun laskupään mukaan on alle 7 sekuntia, mutta todennäköisimmin yli 5. 

Esko Lyytinen - 3.9.2015 at 11.13 Report this

Vaikka näkyykin useammassa tulipallokamerassa niin Panu Lahtisen kuvaa lukuunottamatta ovat melko kaukaa ja näkyy lähellä horionttia, joten tämä hieno kuva on myös astrometrian kannalta merkittävimmmästä päästä, eli mittaisin. Tekisin sen mieluummin alkuperäiskokoisesta.

Laittisitko minulle sähköpostilla alkuperäiskokoa olevan, osoitteeseen esko.lyytinen@jippii.fi.

Laitapa myös tarkka havaintopaikkasi joko koordinaateilla tai karttalinkkinä, tms. Tai jos on taivaanvahtiin laitettu tarkasti niin saanen siitä.

 

Markus Kiili - 3.9.2015 at 11.25 Report this

Joo, kyllä se piti olla melkein metrilleen oikein tuossa taivaanvahtiin laitetussa. Gepsiä ei tuossa kamerassa ole, mutta jos karttaa yhtään osasin oikein lukea, niin oikessa kohtaa on.

Timo Nousiainen - 3.9.2015 at 12.31 Report this

Taitaa muuten olla tulipallon aiheuttama tuo oikean laidan linssiheijastumakin. :-)

 

Markus Kiili - 3.9.2015 at 12.46 Report this

Se heijastuma voi johtua myös kuusta, joka on juuri kuvan ulkopuolella. 

Huomasin juuri, että minulla on toinenkin kuva tuosta tulipallosta. Toinen kamera oli kuvaamassa 50 metrin päässä ja siihenkin osui, mutta juuri nyt siitä kuvadatasta tekee kone timelapsea, enkä pääse siitä jpegiä tekemään. Laitan sen tänne jahka tuo muu prosessi antaa myöten. Ainakin vielä tunnin varmaan kone rouskuttaa, ennen kuin pääsee taas yksittäisten kuvien kimppuun.

Juha Ojanperä - 3.9.2015 at 13.34 Report this

Sinun ei nyt Markus kannata lähteä lottoamaan vähään aikaan! :D Todella uskomattoman upea osuma!

Emma Bruus - 3.9.2015 at 14.23 Report this

Komia tuo vesiheijastus uudessa kuvalisäyksessä!

Markus Kiili - 3.9.2015 at 14.30 Report this

Tuo toinen kuva on vähän eri paikasta. Noin 50 metrin päästä ensimmäisestä. 

Tero Sipinen - 3.9.2015 at 15.38 Report this

Ei ole todellista; "Kuvasta puuttu alku ja loppu, mutta eipä hätää minullapa oli toinen kamera, josta löytyy lennon loppu". Varovasti kyselen, että olisiko ollut vielä kolmaskin kamera, mistä voisi kaivaa lennon alun? :D

Nyt on kyllä lykästänyt.

Hieno tosiaan tuo vesiheijastus. Laskee intensiteettiä senverran, että väri erottuu komeasti.

Janne Kari - 3.9.2015 at 15.47 Report this

Ei himpura, toi lisäyskuvakin on ihan eeppinen. Hattua päästä.

Markus Kiili - 3.9.2015 at 16.27 Report this

Kolmas kamera jäi kotiin, kun ei ole tullut hommattua kolmea jalustaa. Pitää varmaan ostaa sekin.

 

Esko Lyytinen - 3.9.2015 at 16.37 Report this

Ekan kuvan olen kalibroinut ja tokastakin "siirtänyt" sammumisen ekan kalibraatioon jotta saa arvion sammumiskorkeudesta. Ja pari tulipallotyöryhmän kameraaa (Panu Lahtinen ja Jarmo Leskinen) olen tässä istunut kalibroimassa.

Pääpiirteet tulipallon tuloreitistä onkin selvillä. Oli ns antihelion tyyppiä tulonopeudella n 30 km/s (mikä onkin aika tyypillinen niille). Tuli suunnasta 148 jyrkkyydellä 19 astetta. Aikaisin (korkein) havainto on Kolarin kuvassa savuvanalla joka erottuu (ainakin alkuperäiskuvassa jonka Markus ystävällisesi toimitti minulle) reitillä ennen varsinaista valotusjälkeä  korkeudella 93 km. 3s valotuksen jälki alkaa 89 kilometrissä. Panu Lahtisen kuvaan tulee 84 kilometrissä ja Jarmo Leskisen kuvassa erottuu n 80 kilometristä alkaen. Sammuminen näkyy Markuksen toisessa kuvassa korkeudella 37.8 km. Suuresta nopeudesta johtuen alkuperäisesta massasta lienee selviytynyt maahan joku prosentti suurimpien kappaleiden ollessa (maassa) ehkä satagrammaluokkaa. Olisivat alustavasti arvioiden jossain Mieraslompolan seutuvuilla todennäköisesti metsämaastossa jonne ei kyllä kannata tämän luokan sirpaleita lähteä etsimään (vaikkakin antihelion-tyyppisestä meteoriitti olisi varsin kiintoisa). Sammumiskorkeuskin on meteoriitin pudottajille korkeahko, mutta kun ottaa huomioon loivan tulon niin ei "liian korkea".  Kymmenissä kiloissa arvioisin alkumassan olleen.

Matti Helin - 3.9.2015 at 17.26 Report this

Komea kuva ja mielenkiintoinen tuo Esko Lyytisen teksti! 

Kari Muona - 4.9.2015 at 09.35 Report this

Nyt onnitunu sommittelun kanssa, hieno tuo veteen heijastuva valo.

 

Päivi Hagroos - 4.9.2015 at 14.27 Report this

Näin kyseisen tulipallon myös Siilinjärvellä. Lensi matalalla ja hävisi metsän taakse jossain pohjoisen/koillisen suunnassa. Valitettavasti kamera ei ollut juuri silloin siihen suuntaan. Ei sillä, en kyllä ikinä olisi noin loistavaa kuvaa saanutkaan.

Markus Kiili - 5.9.2015 at 16.31 Report this

Tero Sipinen. Kun vähän enemmän kuvia kaivelin, niin kyllä se alkukin sieltä löytyi. Lisäsin sen tuohon.

Tero Sipinen - 5.9.2015 at 18.30 Report this

Hieno homma, ei tarvittukaan kolmatta kameraa!

Kohdistelin kaikki kolme kuvaa päällekkäin ja näköjään siitä keskikuvan lennosta ei paljoa puutu alusta, lopusta on jäänyt vajaammaksi.

Yhdistelmäkuvasta sai kalkuloitua koko lennon keston (kun on tiedossa, että keskimmäinen pätkä on koko valoituksen mittainen, eli 3 sekuntia). Koko lennolle tuli laskelmieni mukaan kestoa n. 5,3 sekuntia. No, metodi ei ollut mitenkään tieteellisen tarkka, joten olisi varmaan turvallisempaa sanoa, että "reilu 5 sekuntia" Niinhaän jo itsekin päässä laskeskelit: "alle 7 sekuntia, mutta todennäköisimmin yli 5" :)

Mikko Peussa - 5.9.2015 at 20.29 Report this

Kyllähän se kannattaa tulipallo napata kolmelle ruudulla, niin ei jää mitään selitettävää:) Tässä taas tällainen "kerran elämässä" kokonaisuus, jos sitäkään. Hienoa työtä!

Sirke Vaarma - 5.9.2015 at 23.48 Report this

Hienot kuvat!

Olli Sälevä - 6.9.2015 at 12.53 Report this

Kakkos- ja neloskuvan vasemmalla laidalla näkyy jokin vaalea, hieman vasemmalle kallellaan oleva "pystysäde". Onkohan kyseessä jokin linssiheijastus, sillä toisen kameran kuvissa sädettä ei näy?

Markus Kiili - 6.9.2015 at 13.18 Report this

Olli. Se on linssiheijastus. Ne kuvat on kuvattu 14 mm objektiivila, jossa on melkoisen ulkoneva ulommainen linssi ja kuun kirkas valo aiheuttaa siinä tuon heijastuman.

Olli Sälevä - 6.9.2015 at 20.39 Report this

^ Kiitos.  :-)

Send a comment

Comments are checked and moderated before publication If you want to contact the observer directly about possibilities to use these images, use the Media -form.

*

*

*
characters left

By sending in this comment I confirm, that I've read and understood the the observation system's privacy policy.